Směrnice pro vedení podniku Ekonomiky společenství
Směrnice pro vedení podniku Ekonomiky společenství
Ekonomika společenství (dále ES) navrhuje organizacím, které přijaly její poselství a její kulturu, následující „Směrnice pro řízení podniku“. Tyto směrnice byly sepsány na základě života a reflexe tisíců podnikatelů a pracovníků. Sledují schéma tzv. „sedmi barev“. Jde o schéma vycházející ze způsobu chápání a praktikování života podle charizmatu jednoty, jehož je ES výrazem. [1]
1. Červená
Podnikatelé, pracovníci a podnik
Podniky, které se hlásí k ekonomice společenství, vidí „poslání svého podniku“ v tom, že hodnoty sdílení a společenství kladou za základ vlastní organizace na všech úrovních.
Aby se toto poslání realizovalo, podnikové funkce a role jsou jasně definovány a uplatňovány v duchu služby a odpovědnosti. Styl řízení je participativní. Cíle podniku jsou sdíleny a vhodně, transparentním způsobem, prověřovány s tím, že je kladena mimořádná pozornost na kvalitu vztahů mezi všemi zainteresovanými subjekty (stakeholders). Zvláštní pozornost se rovněž klade na společenství s ostatními podnikateli ES, s regionální komisí a s místními i mezinárodními asociacemi ES.
Když podnik vytvoří zisk, podnikatelé a společníci se zavazují, že se o tento zisk rozdělí s ohledem na typické postupy v různých formách podniků a sociálních situacích, ve kterých působí, aby přispěli na tyto tři stejně důležité cíle:
a) na pomoc osobám, které jsou v situaci potřeby, prostřednictvím různých forem účasti, se záměrem jejich začlenění do společnosti a do pracovního procesu;
b) na rozvoj podniku, na jeho konsolidaci a zlepšení kvality produktů a služeb a především v zemích, kde je nedostatek práce, na tvorbu nových pracovních míst a konečně, tam, kde je to možné na odměnu pro společníky;
c) na rozvoj kultury sdílení a „dávání“.
V případě, kdy podpora ES snad ještě není sdílena všemi společníky podniku, je závazek věnovat zisk na cíle projektu limitován podílem těch společníků, kteří ES podporují.
2. Oranžová
Vztah se zákazníky, dodavateli, investory, občanskou společností a vnějšími subjekty
Členové podniku se zavazují budovat a posilovat profesionálně dobré a otevřené vztahy se zákazníky, dodavateli a občanskou společností v místě kde působí. Ochranu a zlepšování svého prostředí pociťují jako integrální součást vlastního poslání.
Podnik se chová legálním a občanským způsobem ke konkurentům, dodavatelům, zákazníkům, občanské společnosti a veřejné správě. Tyto subjekty považuje za základní partnery pro dosažení obecného dobra. Kromě toho podnikatel a pracovníci podniku ES propagují ducha a poselství ES tím, že představují své myšlenky a zkušenosti na kongresech, seminářích, setkáních, protože považují za součást svého vlastního „povolání“ šířit tuto novou ekonomickou vizi.
Nespokojují se s tím, že ES žijí, ale chtějí ji také ukázat a představit dalším lidem, zvláště mladým, které přijímají na období formace či stáže.
3. Žlutá
Spiritualita a etika
Práce v ES je chápána nejen jako příležitost k profesionálnímu růstu, ale také k růstu duchovnímu a etickému.
Podnik se zavazuje k reálnému dodržování zákonů a působí pro jejich změnu a zlepšení. Chová se korektně ve vztahu k daňovým úřadům, kontrolním orgánům, odborům a institucím. Uvědomuje si, že kvalita pracovního života je podstatnou dimenzí pro realizaci osoby, pro rozvoj povolání pracovníka i lidské bytosti jako takové.
Kdo pracuje v podniku ES, naučí se oceňovat také těžkosti a utrpení na pracovišti a činí z nich vzácné příležitosti růstu a zrání. Při definování charakteru a kvality svých produktů se podnik zavazuje nejen k respektování smluvních povinností a podmínek, ale také k vyhodnocení vlivu svých produktů na dobro osob, kterým jsou určeny, a na životní prostředí.
4. Zelená
Kvalita života, štěstí a vztahy
Jedním ze základních cílů podniku ES je stát se pravým společenstvím. S tímto cílem jsou plánována pravidelná setkání aby potvrdila kvalitu osobních vztahů a aby přispěla k řešení konfliktních situací. Na těchto setkáních se pravidelně praktikují tzv. „nástroje“ kolektivní spirituality, mezi něž patří: pravidelný rozhovor mezi pracovníky a zodpovědnými (alespoň jedenkrát za rok); okamžiky prověrky kolektivu a „bratrské opravy“ mezi všemi členy podniku, kde mají zakusit, že bratrství a rovnost mezi všemi je důležitější, než všechny potřebné funkční a odpovědnostní rozdílnosti ve firmě; okamžiky naslouchání ze strany manažerů eventuálním protestům, nesouhlasům nebo návrhům; okamžiky výměny zkušeností během k tomu vyhrazených setkání. Podnik ES si uvědomuje, že bez uplatňování těchto nástrojů společenství se vztahový život v podniku vyčerpá, což má vliv i na zhoršení ekonomické výkonnosti.
Fyzickému zdraví, sportu a péči o prostředí je připisována zvláštní pozornost, protože společenství zahrnuje také přirozenost a tělesnost.
Za účelem péče o vztahy považuje podnik ES za důležité slavení i formou běžných podnikových aktivit (svátky, narozeniny, pohřby,... ), kdy se posilují vztahy a příslušnost k pracovnímu společenství, což jsou vzácné zdroje především v období krizí.
5. Modrá
Harmonie v pracovním prostředí
Krása a harmonie pracovního prostředí jsou první vizitkou podniku ES, protože společenství je také krása, bez přehnaného luxusu, ale v střídmosti. Prostředí je výrazem harmonie vztahů, je součástí podnikových vztahů. Hygiena, čistota, pořádek, jsou součástí kultury ES, aby jejich harmonie nastolila pohodu pracovníků, vlastníků, zákazníků, dodavatelů a návštěvníků.
Proto je třeba zajistit dodržování bezpečnostních předpisů, potřebnou ventilaci, přípustnou úroveň hluku, přiměřené osvětlení a všechno to, co usnadňuje kvalitu vnitřních a vnějších vztahů firmy. O rozměr estetiky, umění a krásy je třeba pečovat též tehdy, když podnik vstupuje, přímo nebo nepřímo, do kontaktu s chudobou, neboť si uvědomuje, že prvním způsobem péče o každou formu nedostatku je pozornost vůči druhému a právě tento estetický rozměr to vyjadřuje nejlepším způsobem.
6. Indigová
Formace, vzdělávání, moudrost
Podnik mezi svými členy podporuje nastolení atmosféry vzájemné důvěry ve které je přirozené dávat svobodně k dispozici vlastní talenty, myšlenky a způsobilosti ve prospěch profesního růstu kolegů a pro rozvoj podniku.
První školou formace je vždy podnikové společenství v jeho různých vztazích. Kromě toho, vedení stanoví kritéria výběru personálu a plánování profesního rozvoje vhodných pracovníků, kteří napomohou takovou atmosféru nastolit. Podnik poskytuje příležitost pro neustálou aktualizaci znalostí a studia, upřednostňuje formaci odbornou a formaci ke kultuře společenství svého personálu, se zvláštní pozorností k mladým lidem uvnitř i vně firmy.
A konečně, podnikatel a pracovníci ES rozvíjejí svoji lidskost a své zájmy uvnitř i vně podniku se zvláštní pozorností k rozvoji kultury a ekonomického myšlení, a proto se účastní školení a setkání, aby byli stále více schopni obhájit svou podnikovou a kulturní vizi.
7. Fialová
Komunikace
Podnikatelé, kteří přijímají ES, neustále pracují proto, aby vytvořili prostředí otevřené a upřímné komunikace, které podporuje výměnu myšlenek a informací mezi všemi úrovněmi odpovědnosti. Za tímto účelem si osvojují vhodné nástroje periodického bilancování, ať už uvnitř firmy, nebo vzhledem k vnějšímu prostředí (např. „sociální bilanci“), nástroje, které na faktech ukazují společenskou hodnotu, vytvořenou různými subjekty zainteresovanými na podnikových aktivitách.
Neexistuje společenství bez komunikace. Podniky koncipované podle ES chtějí rozvíjet ekonomické vzájemně užitečné a produktivní vztahy a používají nejmodernější komunikační prostředky proto, aby se mezi sebou spojili na úrovni místní nebo mezinárodní.
Podnikatelé, kteří jsou stoupenci ES, si uvědomují kulturní a politickou hodnotu, kterou úspěch tohoto společného projektu může přinést a proto mezi sebou udržují, na místní a mezinárodní úrovni, stále živého ducha vzájemné podpory a solidarity. Vytvářejí síť se všemi lidmi dobré vůle, kteří chtějí upřímně přispívat k tomu, aby svět byl více spravedlivý, bratrský a sjednocený.
[1] Jednotlivé barvy představují konkrétní aspekty života firmy stejně jako jednotlivých zaměstnanců. Jejich uskutečňování v každodení praxi vede k naplnění poslání ES. Tímto posláním je budování splečeství založeném na bratrských vztazích a zmírňování sociální nerovnosti ve světě (pozn. překladatele).